måndag 24 september 2012

Första skoldagen

Frukost i morse tillsammans med den andra tjejen E som är inneboende här.
Hon kommer från Tyskland.
Väldigt trevlig.
Första gången hon är i Aix så jag fick vara guide i morse så hon hittar till skolan.
Det är en 30-minuters trevlig promenad.
Passerar La Rotonde där man plockar upp ett par gratistidningar, bland annat Metro.
Första dagen ska man testas.
Skriftligt och muntlig.
Sedan lite info av rektorn som är svenska.
Efteråt kan man följa med på en rundtur runt stan med guiden George.
Jag har varit med ett par tre gånger i början så jag spenderar hellre mina mellantimmar på annat.
Jag åt en pizza-slice på mitt favoritställe.
Shoppade lite.
På väg tillbaka till skolan köpte jag med mig en café-au-lait och en hallonmunk.
Detta är absolut ingen hälsoresa.
Tillbaka i skolan får man veta vilken grupp man ska tillhöra.
Jag hamnade i grupp tre, den samma som tyskan E som bor här.
Vi hade första lektionerna på eftermiddagen.
Alltid så första dagen eftersom man testas på förmiddan.
Men från i morgon är det från nio till halv ett som det ska vara.
Det verkar vara en bra grupp jag hamnat i, som vanligt.
Dom är bra på att sätta ihop grupperna så man passar ihop.
Idag gick det mest ut på att presentera varandra.
Också för läraren att känna av nivån på deltagarna.
E och jag tog lite omvägar på hemvägen och fönstershoppade lite.
Vädret i morse var grått och trist och det kom en rejäl skur.
Men vid lunch klarnade det upp och sen blev det kanonväder.
Skulle gissa att det är kring 25 grader.
Efter en snabb Java-uppdatering funkar det att lägga in bilder igen.
Tack för det.




Inga kommentarer: