torsdag 27 september 2012

I en klosterträdgård


Jag har inte gått i kloster.
Men jag har besökt ett.
Efter mycket om och men har jag äntligen gjort det.
I skolan rekommenderar dom alltid att ta en guidad tur där.
Och visst är det fint.
Väldigt gammalt.
Tillhör katedralen i Aix.
St Sauveur.
Man blr ju lite ödmjuk när man går in där med tanke på hur många generationer tillbaka som satt sina fötter på samma ställe.
Faktiskt enda tillbaka till slutet av 1100-talet.
Det är nästan så man kan bli lite religiös ett tag.


Guiden kunde sin sak.
Men hon pratede fort och mycket.
Dessutom var det en hel del arbetare där som håller på att restaurera klostret.
Det gjorde att det var lite svårt att höra emellanåt i tillägg till att jag inte förstod allt hon sa.
Jag fick kanske med mig hälften.
Men det var bra nog.
Jag fick iallafall med mig att bibelhistoreien finns skulpterat överst på alla pelarna.
Tex historien om David och Goliat på bilden nedan.


Inga kommentarer: