måndag 24 september 2012

Shoppingens tålamod

Shopping i den här staden kräver tålamod och starka nerver.
Jag skulle handla papper och penna på Monoprix.
Pennor var inget problem.
Men papper, linjerat sådant finns inte i det här landet.
Det finns block i alla former och storlekar som det står Notes på.
Men det är linjerat på ett sätt så det ser ut som papper man använder för att skriva musiknoter på.
Om det är syftet måste ju alla här vara väldigt musikaliska och ha en önskan om att bli kompositörer.
Eller så är dessa block enligt franskt tänkesätt vanliga block för att skriva och räkna på.
Jag förstår inte vitsen, men nu är vi ju alltså i Frankrike.
Där saker måste göras så invecklat som möjligt.
Varför göra det lätt när man kan krångla till det.
Har ännu inte lyckats ta mig in under huden få fransoserna.
Nog om detta.
Letar man längst bort och längst in kan man hitta block med rutigt papper.
OK! Det fick bli så.
Kassörskan jag frågade var sur och nonchalant.
Jag betalade och gick.

Sen skulle jag handla nåt på damavdelningen.
Kassörskan där höll på med en kund lääääänge.
Hon verkade byta något.
Inte stressa upp sig.
Tålamod, tålamod.
Väl framme gick det fort för mig och kassörskan där var jättetrevligt.

På eftermiddan tog jag en sväng till SuperU.
Skulle köpa mineralvatten och lite annat smått och gott.
Fyra personer framför.
Varje kund tar en evighet.
Först ska man packa ner sina varor innan man får för sig att plocka fram plånkan och betala.
Sen ska man hålla på och fippla med en massa olika rabattkuponger.
Kassörskan arbetar i slowmotion och ser ut som hon helst skulle vilja vara nån annanstans.
Jag har skrivit om detta tidigare.
Återigen, tålamod, tålamod.
Inte stressa upp sig i onödan.
Tur att jag har semester.
 

Inga kommentarer: