torsdag 4 oktober 2012

Småjävlar på stan


Det kryllade av dom idag.
Småjävlarna.
Klädda i horn och svannsar.
Eller med svarta vingar och ansiktsmålade.
Eller masker av olika slag.
För tidigt för Hallowen, så det måste vara något annat men jag vet inte vad.
Dom kom gående i omgångar medan jag satt och avnjöt min glass och mitt kaffe på Cours Mirabeau.
Jag frågade ett gäng snällt och artigt, precis som vi lärt oss i skolan den här veckan, om jag fick fota dom och det gick dom villigt med på.

Det har i övrigt varit lite oroligt i stan hela veckan.
Ungdomarna har haft upplopp varje dag.
Kastat stenar mot fönster och ropat olika slagord.
Vår skola ligger i närheten av både universitet och gymnasier.
Vi har blivit väldigt störda under våra lektioner hela veckan.
Det har varit mycket poliser i omlopp hela tiden.
Studenterna demonstrerar tydligen för att det är för få lärare.
Men jag tror inte småjävlarna har med det att göra.

Som sagt är det mycket intressant att sitta på kafé i sommarvärmen och spana in människor av alla de slag.
Speciellt alla kvinnorna som försöker se evigt unga ut.
Särskilt när dom drar sig upp emot 70-årsåldern.
Det är rent patetiskt att se.
För ett par dagar sen såg jag en tant som var minst 75 år.
Hon hade svatfärgat hår med en modern frisyr.
Jättesminkad.
Supertighta vita jeans.
Och på det så höga klackar att hon knappast kunde gå.
Men vem i all världen kan tycka att det är fint.
Kvinnoidealen här är riktigt skrämmande.

Inga kommentarer: