söndag 28 september 2014

Ankomst till Aix



Det blev ingen jättetidig resa.
Jag får inte 'checka in' förän efter 18.
Som vanligt funkar det bra med Lufthansa.
Tyskarna är duktiga på att passa tider.
Byte i Frankfurt, tråkigaste flygplatsen.
Här var det dock inte lika precist.
Undantag sker.
Planet vi skulle med var inte klart för att gå ombord så det blev försenat.
Vi landade bara en kvart för sent i Marseille.
Tyvär missade jag bussen till Aix och fick vänta på nästa.
Dom går bara en gång i halvtimmen.
När jag klev ombord och skulle betala biljetten, 8,20€, så halade jag fram en svensk hundralapp och lämnade över den till chauffören.
Han tittade på den  och vände och vred på den tills jag upptäckte mitt misstag.
Men som tur var hade jag lyckats växla till € på Arlanda.
Det vara bara att se lite turistiskt dum ut le lite fåraktigt försöka sig på en fransk spontan ursäkt och ta fram de rätta pengarna.
Jag var framme hos Madame strax före åtta.
Maten var serverad.
Min favorit till förrätt, squashsoppa.
Sedan en italienskinspirerad sallad med bifftomater och mozarella.
Madame är ju ursprungligen italienska.
Sedan en vegetarisk paj.
Fruktsallad till dessert.
Vi pratade på och hade mycet att ta igen eftersom det är två år sedan jag var här sist.
Den andra hyresgästen är en tjej från Schweits som är här med sin klass och ska plugga franska på IS i två veckor.

Inga kommentarer: