söndag 5 oktober 2014

En tur till Marseille

Det här taket vid Metro-stationen i hamnen är så läckert.

Tog bussen in till Marseille idag.
Utflykten som skolan arrangerar har jag varit på tidigare.
Jag har även varit i Marseille förut men här får jag göra som jag vill.


Jag brukar starta vid hamnen Vieux Port.
Här är det fisk och annan sjömat som säljs.
Även på en söndag då annars det mesta är stängd.

Fula fiskar och fina fiskar.

Jag känner inte till vad dessa heter men det är något i storlek mellan räka och hummer. Dom var dessutom levande.

Och en jättetonfisk. Det blir rejäla biffar.

Här kan man sitta och njuta av utsikten över hamnen.

En och annan mast kan man få syn på.


Marseille är absolut inte min favoritstad.
Men jag gillar området vid hamnen och de gamla delarna.
I övrigt tycker jag att det är en ganska sunkig stad.
Mycket risiga och smutsiga fasader, skräp och klotter.
Märkligt att dom inte gör mer åt staden.
Den är trots allt Frankrikes näst största stad.
Men det håller inte folket i Lyon men om för dom vill vara nummer två.


Den gamla delen av järnvägsstationen, Gare St Charles, är fin.
Tuff trappa att gå upp men fin utsikt när man kommer till toppen.
Vackra lampor och staket och några pompösa skulpturer.

Och man vil ju gärna på ett pedagogiskt sätt förklara att det är tåg som går härifrån.
Kan kanske förväxlas med bussar i andra änden av stationen om man inte ser upp.

Inga kommentarer: