lördag 4 oktober 2014

Fondation Vasarely


Jag har varit på museum idag också.
Fondation Vasarely.
Viktor Vasarely var en målare och grafiker.
Han gjorde en del enorma konstverk som hänger i detta museum.
Det är egentligen enstiftelse som han fick idén till på sextiotalet och tio år senare öppnades muséet som bär hans namn.


Själva byggnaden i sig är läcker.
Jag kan faktist se den från balkongen.
Jag tog en promenad dit i eftermiddags, ca 20 minuter.
Det ser ut att ligga i ingenmansland.
Väldigt ödsligt.
Jag gick runt byggnaden till andra sidan för att hitta ingången.
Men där håller dom på med restaurering och det var avstängt.
På nätet stod det inget om att det var stängt.
Jag gick ner till tomtens huvudingång där det fanns en stor skylt om restaureringen.
Portarna var öppna.
Märkligt, jag var på väg att dra hem.
Besviken.
Men så gick jag iallafall upp igen i hopp om att hitta en ingång.
Och där var den och öppet var det också.
Betalade och gick in.
Vasarelys konstverk är magnifika och jättestora. flera meter höga.
Jag älskar detta.
Mycket färg, form, symetri, mönster och specialeffekter.
Flera av konstverken är vävda jättegobelänger.
Jag njöt av utställningen.
Men jag förstår att det behöver renoveras.
Delar av muséet var avspärrat.
Det var lite ruffigt på vissa ställen och några av konstverken behöver restaureras.
Jag gick i alla fall mycket nöjd därifrån.

Vävd gobeläng

Vävd gobeläng

Mosaik

Mosaik

Vävd gobeläng

Mosaik, stora bitar

Mosaik, stora bitar

Vävd gobeläng

Kuber av färgat glas, utomhus

Jättemosaik av kakel, utomhus

Inga kommentarer: