onsdag 1 oktober 2014

I Cézannes fotspår igen


Jag var tvungen att ta mig hit upp igen.
Det var här som Cezanne målade de flesta tavlorna av favoritmotivet Montagne Saint Victoire.
Här uppe är det så lugnt och stilla.
Det ligger högt uppe och man får klättra.
Idag var det en riktigt varm dag så det var extra tungt att ta sig upp till toppen.
Men det är så värt besväret.


Utsikten är helt fantastisk.
Satte mig ner för att vila en stund och bara njöt av lugnet.
Man behöver vila öronen efter ett par tre timmars lektioner i franska.
Vi hade Jean-François igen idag.
Han är inte lika pedagogisk som han är snygg.
Han är egentligen precis min typ men tyvärr alldeles för ung.


Efteråt traskade jag neråt igen.
Betydligt behagligare än uppåt.


Och på vägen mot stan passerar man Cézannes atelje och trädgård.
Här infinner sig också ett skönt och behagligt lugn.
 
Dagens bilder.


Montagne Saint Victoire



Cézannes atelje och trädgård.

Inga kommentarer: