måndag 6 oktober 2014

Ny vecka i Aix


Nu har redan en vecka passerat och dags att börja på den sista.
Helgen var mycket bra och givande men det blev inte mycket vila.

Den här veckan började bra i skolan.
Vi hade vikarie för att den ena läraren, Monia, var sjuk.
Och det var inte vilken lärare som helst som vikarierade.
Det var min absoluta favorit, Christophe.
Han var den som lyckades lära mig så mycket franska första gången jag var här att jag kände att jag ville fortsätta lära mig mer.
Och på den vägen är det fortfarande efter snart tio år.
På två x 1,5 timmar lyckades jag få med mig mer än hela förra veckan som bara har kännts rörig.
Fyra hela A4 sidor med gramatik skrev jag ner, och jag förstår.
Han pratar mycket och fort.
Tydlig är han och ritar och förklarar.
Pedagog till max.
Han är helt enkelt bäst.
Tre timmar försvann alldeles för fort.
Hade kunnat lyssna hela dagen.
Nu ska ju JF fortsätta där Christophe slutade idag.
Ska bli intressant att se hur det kommer att gå.

Efter skolan blev det åter en lång promenad.
Försöker alltid hitta nya vägar där jag inte varit förut.
Men det börjar bli svårare och svårare.

Innan jag gick hemåt var jag inom en butik som jag brukar handla i, Eurodif.
Där var det rea.
Dom säljer sängkläder, dukar, gardiner och kläder.
Blev lite chockad när jag fick syn på detta.


Matchande trosor och BH på avdelningen för barn under tio år.
Bilden tog jag i smyg så kvaliten är inte den bästa.
Jag fattar inte att detta är tillåtet.
Vad är det för signaler man ger sina barn?
Det var ju en butikskedja i Sverige som gjorde detta.
Det blev ramaskri på en gång och det togs bort.
Hur tänker man egentligen?

Det var föresten en ann sak på samma tema som jag såg i lördags.
En pappa med sin lilla dotter på ca två år.
Flickan hade på sig högklackade skor, kanske 4-5 cm klack.
Dessutom glappade skorna för dom var en aning för stora.
Hon klarade inte av att gå i dom.
Sedan kom mamman ut från affären.
Hon hade väl handlat något fancy.
Tog barnet i hande och började gå med henne.
Ungen började gnälla men det brydde mamman sig inte om.
Slåpade iväg med flickan och pappan sa ingenting.
Vad ska man säga, man vågar ju inte lögga sig i.
Stackars barn som måste växa upp med sådana ideal.

Här kommer i alla fall ett urval ur dagens bilder.

Inga kommentarer: