fredag 10 oktober 2014

På Hammam


Jag hade en date idag efter skolan.
Jag skulle träffa min extramadame som jag bodde hos för fyra år sedan under en vecka medan madame var på sjukhus.
Vi skulle på hammam.
Jag hade längtat efter det.
Så här sista dagen av semestern kan det vara skönt att bli ompysslad innan vardagen.
Vi var där vid halv tre tiden.
Vi köpte både skrubbning och massage.
Man får två små plastbyttor med sig.
Den ena innehåller såpa och den andra lera.
Man klär av sig allt utom trosorna, eller en bikini.
Sedan går vi in i värmerummet.
Och det är varmt och fullt av ånga så man knappt ser något.
Tyvär kunde jag inte fotografera där inne så jag ska försöka färklara så gott det går.
Man vänjer sig vid det fuktiga, varma rummet efter ett tag.
Väggarna är täckta av små kakel, mer som mosaik i orientaliska mönster.
Längst ner är det flera handfat hela vägen runt.
Man tar en liten pall och sätter sig vid ett handfat och börjar skölja kroppen med en liten plastbytta.
Det finns inga dushar där inne.
Efter en noggrann sköljning masserar man in sig med såpan.
Sedan sköljer man av den ordentligt.
Och sedan får man vänta tills det blir ens tur att bli skrubbad.
Jag hade en skrubbvante från tidigare som jag hade med mig.
Det är ju onödigt att betala för en ny.
Man ger vanten till massörskan.
Så får man lägga sig upp på mage på ett bord av sten.
Sedan börjar skrubbningen.
Det är rena tortyren.
Det gör ont som attan och det känns som huden åker med.
Det gör den väl egentligen också, men det är den gamla huden som har lösts upp av värme, fukt och såpa.
Man får vända på sig några gånger tills hela kroppen är skrubbad från topp till tå.
Till slut får man sätta sig upp på kanten ochoch då får även ansiktet en omgång, fast lite mer försiktigt.
Efter skrubbningen går man in i värmerummet igen och smörjer in kroppen med leran.
Man låter den vara på ett tag sedan sköljer man av den ordentligt.
Nu är man iallafall ren, jag har nog inte varit så ren sedan förra hammamen för fyra år sedan.
Vi blev bjudna på en orientalisk kaka efteråt, jättegod.
Som avslutning på det hela är det dags för en feel-good-massage från topp till tå med olja.
Efteråt är vi redo för världen igen.
På med kläderna.
Huden känns som en pärsika och man får en känsla av att man har gått ner ett par kilon.
Det är värt tortyren.
Och vad betalade vi för hela detta två-timmars kalaset?
Jo, endast 40€
Det är väl värt vartenda öre och lite till.

Inga kommentarer: