fredag 3 oktober 2014

På konstutställning


Dagen fortsatte betydligt bättre än den startade.
Efter skolan blev det lunch, en pizza-slice på hörnet, stans bästa.
Kom plötsligt på att jag ville se konstutställningen på Musée Granet.
Det håller på endast två dagar till.
Söndag är sista dagen.
Gick dit och ställde mig i kö.
Den var inte så jättelång men det tog tid.
Man släppte bara in ett femtotntal åt gången.
Kom i konversation med en kvinna som stod bredvid mig.
Hon frågade om jag var själv så jag kunde gå för eftersom dom var ett gäng på åtta glada pensionärer.
Vi pratade ett tag och sedan frågade hon om vi kunde prata på engelska.
Det gjorde vi ett tag tills hon frågade var jag kom ifrån.
Sverige sa jag.
Varför står vi då här och pratar engelska sa hon.
Då visade det sig att dom var ett gäng pensionärer från olika delar av Europa som hade bosatt sig i Provence.
Dom trivdes så bra och såg så glaga och lyckliga ut.
Dom hade kommit i två bilar från där dom bodde (minns inte var) till Aix bara för att se utställningen.
När man hör hur dom pratar och skrattar så börjar man nästan längta tills man blir pensionär och får leva det glada livet.
Utställningen var mycket bra med tavlor av många kända impresionistiska konstnärer.
Cézanne, Gaugin, van Gogh, Manet, Degas, Toulouse-Lautrec m. fl.
Det var även en del modern konst.


När jag var klar och kom ut hade kön vuxit och blivit jättelång.
Tur att jag gick dit diret när jag kom på att jag skulle se utställningen.
Undrar när alla dessa fick komma in.

Inga kommentarer: