torsdag 2 oktober 2014

Pavillon de Vendôme


Det är redan torsdag och bara en dag kvar av första skolveckan.
Tiden flygeriväg.
Idag var det bara en helt vanlig torsdag.
Strålande väder.
Inga synliga råttor på gatorna.
Inga stora händelser.

Efter skolan gick jag iväg med några andra elever för att luncha på ett ställe som jag brukar gå på.
Ett ställe som kan vara lite svårt att hitta.
Man går in från gatan genom en korridor, sedan genom restaurangen och sen sitter man utomhus i en liten trädgård på baksidan.
Men det var inte som förr. 
Man har nog bytt ägare.
Menyn var annorlunda och priserna, lite dyrare.
Maten var god i alla fall.
Den ekonomiska krisen i Europa börjar faktiskt märkas nu när jag varit här så många gånger och kan se skillnaden.

Jag tog som vanligt en rejäl promenad.
Så hamnade jag här i trädgården till Pavillon de Vandôme.
Det har varit en privat egendom en gång i tiden.
Den byggdes 1665-1667 för hertigen av Vendôme dit han kunde ta sin älskarinna Lucrèce de Forbin Solliès också känd som "La Belle du Carnet".
Så gick det till på den tiden, om man var adlig eller rik vill säga.

Promenerade sedan raka spåret hem.
Vi hade fått några läxor och jag måste förbereda mig för morgondagens presentation.
Den ska handla om det svenska valet.
Middag på terassen blev det idag också.
Tänk att kunna sitta ute och äta på kvällen i början av oktober.

Dagens bilder



Inga kommentarer: